Ruotsin brändityön tavoitteena on moderni ja aikaa kestävä ilme

Partiojohtaja 23.3.2013 11.39 Ilmiöt ja tapahtumat 0 kommenttia

Ruotsissa tavoitellaan brändiä, josta partiolaiset voivat olla ylpeitä ja joka houkuttelisi heitä kertomaan harrastuksestaan myös muille – vaikka Instagramin kautta.

Ruotsin partiolaiset ovat työskennelleet jo yli kolmen vuoden ajan aktiivisesti partion brändin ja markkinoinnin parissa. Työ aloitettiin graafisen puolen kehittämisellä ja yhtenäistämisellä, käyttökelpoisten partiovalokuvien etsimisellä ja yhteisen brändiohjeen luomisella.

– Ensimmäisen brändityövuoden jälkeen ajattelimme olevamme valmiita, mutta eihän se todellakaan niin ollut, sanoo Ruotsin partiolaisten Art Director Jonas Elmqvist.

Graafisen ilmeen eteen tehty työ ja sen myötä saavutettu yhtenäisyys ovat pohjatyötä toiselle tavoitteelle: että partiolaiset olisivat harrastuksestaan niin ylpeitä, että levittäisivät partion sanomaa myös vapaa-aikanaan. Brändityön toivotaankin tuovan partioon uusia jäseniä.

Suomalaisten väiski on hyvä esimerkki yhtenäisyydestä

Brändityön tavoitteena on luoda partiolle moderni ilme, joka kestää aikaa. Partiologo näkyy kaikkialla ja kaikissa tuotteissa, muun muassa vapaa-ajan vaatteissa, partioasuissa ja muissa tuotteissa. Logon toistamisella tavoitellaan paitsi yhtenäisyyttä, myös sitä, että ulkopuolisetkin yhdistäisivät logon ja tuotteet partiolaisiin.

Ruotsin partiolaisten AD Jonas Elmqvist.

Ruotsin partiolaisten AD Jonas Elmqvist.

– Emme ole käyttäneet mitään tiettyä organisaatiota työmme esikuvana. Esimerkiksi Hollannissa oli aikoinaan 100% scout -kampanja, josta saimme ideoita. Suomalaisten väiskit ovat puolestaan esimerkki näkyvästä ja yhtenäisestä asusteesta, Elmqvist kertoo.

Graafisen ilmeen lisäksi ruotsalaiset ovat kiinnittäneet huomiota siihen, millainen kuva partiosta annetaan ja missä.

– Seuraavaksi aiomme panostaa erityisesti sisältöön. Haluamme kertoa partiosta partiolaisille ja niille, jotka eivät siitä vielä tiedä. Kullekin omalla tavallaan, Elmqvist kertoo.

Partiolaisille itselleen korostetaan ylpeyttä harrastuksesta ja partion taustaa, ulkopuolisille halutaan antaa aiemmista kliseistä poikkeava kuva.

Viestintä jaettiin palvelemaan eri kohderyhmiä

Partion termistö ja kertomukset ovat harrastusta vähemmän tunteville kuin vieras kieli. Tästä syystä Ruotsin partiolaiset kehittivät omat nettisivut sisäistä ja ulkoista viestintää varten.

Scouterna-sivusto kertoo partion ulkopuolisille ihmisille partiosta harrastuksena ja liikkeenä. Scoutservice-sivusto on puolestaan suunnattu partiolaisille. Sivustolta löytyy harrastajille hyödyllisen tiedon ja materiaalien lisäksi vinkkejä siihen, mitä esimerkiksi partioliikkeen kansainvälisyydestä voisi kertoa omille jäsenille.

Scouterna-sivusto on suunnattu partioharrastuksesta kiinnostuneille.

Scouterna-sivusto on suunnattu partioharrastuksesta kiinnostuneille.

 

Näiden sivustojen lisäksi partiolaisilla on netissä myös partiotuotekauppa sekä Facebook-, Instagram – ja Twitter -tilit.

– Facebookissa viestintä on lähinnä sisäistä, sillä sivun tykkääjät ovat pääasiassa partiolaisia. Twitteriä taas on mahdotonta kontrolloida viestien uudelleen twiittaamisen takia, joten siellä viestintää hoidetaan toisin kuin esimerkiksi Facebookissa, Elmqvist kommentoi.

Partion imagoa pyritään hallitsemaan myös perinteisen median kautta. Ruotsissa on Suomen tapaan järjestetty medialähettiläskoulutusta (Young Spokespeople), jonka tavoitteena on antaa nuorille valmiuksia median kohtaamiseen ja partiosta kertomiseen.

Teksti: Hilja Mäkinen, kuvat: Ruotsin partiolaiset

 

Aiheesta muualla:

Ruotsin partiolaisten painotuotteita
Brändiohjeet
Scouterna-sivusto ei-partiolaisille
Scoutservice-sivu partiolaisille
Partiolaisten kansankorkeakoulu
Partiotuotekauppa
Twitter
Facebook
Instagram

Lisa Sounio: “Yhtä huonoa vastaan kymmenen hyvää” (Partiojohtaja 12.2.2013)
Partiobrändi Britanniassa: Julisteita lähiöihin ja mainoksia televisioon (Partiojohtaja 1/2013)

Kommentoi